الکتروتراپی
الکتروتراپی و روش های انجام آن
می 5, 2019
گلف البو
گلف البو و درمان آن
می 27, 2019

پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف از آسیب های شایع مفصل شانه است که اغلب در افراد ورزشکار و فعال رخ می دهد.

دسته ای از چهارعضله و تاندون های مرتبط با ان به نام روتاتور کاف یا کلاهک چرخاننده در مفصل شانه قرار دارند که آسیب دیدگی هریک از آن ها می تواند سبب بروز مشکلاتی برای فرد شود.

عضلات روتاتور کاف از یک طرف به استخوان کتف و از طرف دیگر توسط تاندون مشترکشان به کمی پایینتر از سر استخوان بازو و در واقع به بالای این استخوان متصل شده اند و دور تا دور سر استخوان بازو را می پوشانند.

درد شانه که با حرکت دادن شانه تشدید می شود، ناتوانی در حرکت دادن شانه و محدود شدن حرکات آن برای انجام فعالیت های روزانه از مهم ترین علائم پارگی روتاتور کاف هستند.

پارگی روتاتور کاف از جمله آسیب های ورزشی شایع است که در ورزشکاران رشته های هندبال و بسکتبال شیوع بالاتری دارد.

افزایش سن و انجام فعالیت های بدنی مکرری که فشار زیادی به شانه ها وارد می کنند سبب کاهش خون رسانی به این ناحیه و افزایش ریسک پارگی روتاتور کاف می شوند.

علائم پارگی روتاتور کاف

  • درد مفصل شانه بخصوص هنگام حرکاتی که نیازمند حرکت دادن شانه و بالا بردن دست ها به بالای سر هستند.
  • محدود شدن حرکات شانه
  • ناتوانی در بالا بردن دست به بالای سر
  • شنیئخ شدن صدا از شانه هنگام حرکت دادن آن

 

دلایل و عوامل افزایش دهنده خطر

  • وارد شدن فشار و ضربه ناگهانی به شانه
  • وارد شدن فشار تدریجی که منجر به آسیب دیدگی تدریجی روتاتور کاف می شود.
  • انجام فعالیت‌ های تکراری با شانه
  • بد کار کردن با شانه
  • رعایت نکردن اصول صحیح کار با اندام فوقانی

درمان پارگی روتاتور کاف

درمان این آسیب بسته به شدت آن و میزان فعالیت فرد متفاوت است.

روش های تصویربرداری مانند ام آر آی در کنار معاینه فیزیکی به پزشک متخصص برای تشخیص دقیق این عارضه ، محل و شدت آن کمک می کند.

در موارد آسیب دیدگی جزءی و یا فعالیت کم فرد درمان غیر جراحی شامل استراحت ، دارودرمانی و فیزیوتراپی موثر خواهد بود و در موارد پارگی کامل و فعالیت بالای فرد عمل جراحی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

آویزان کردن دست به گردن و یا تجویز آتل می تواند به کاهش حرکات شانه برای کمک به روند درمان موثر است.

بیمار تا زمان بهبودی کامل باید میزان فعالیت و استفاده خود را از شانه را کاهش داده تا فرصت ترمیم و بازسازی روتاتور کاف فراهم آید.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی موثرترین راهکار غیر جراحی پارگی روتاتور کاف هستند که با کمک به تسکین درد و التهاب شانه کمک کرده و دامنه حرکتی شانه را بهبود می بخشد.

استفاده از داروهای ضد التهابی و مسکن مانند ایبوپروفن و در موارد شدید تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی به تسکین موقتی درد و التهاب شانه برای انجام فعالیت های فرد کمک می کند.

انجام نرمش ها و تمریناتی که فیزیوتراپیست برای بیمار تنظیم می کند تقویت عضلات شانه روند بهبودی را سرعت می بخشد و ریسک آسیب دیدگی در آینده را کاهش می دهد.

در مواردی که روش های غیر جراحی نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند و یا درد و مشکلات بیمار بحدی زیاد باشد که با اقدامات فوق قابل کنترل نباشد جراحی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در شرق تهران – فیزیوتراپی در نارمک – فیزیوتراپی خوب در شرق تهران – کلینیک فیزیوتراپی در نارمک