شین اسپلینت
شین اسپلینت چیست؟
اکتبر 23, 2018
درد ساق پا
درد ساق پا و دلایل بروز آن
نوامبر 4, 2018

درمان آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو

آرتروز زانو سبب بروز زانودرد مزمن ، سفتی و خشکی زانو و محدود شدن حرکات زانو می شود که همه این عوامل می توانند سبب بروز اختلال جدی در زندگی فرد بیمار شوند، به همین جهت آشنایی با راهکارهای پیشگیری از آرتروز و درمان آرتروز زانو ضرورت دارد.

آرتروز زانو از انواع شایع آرتروز مفاصل و از دلایل رایج زانودرد در افراد میانسال و سالمند است.

اضافه وزن ، افزایش سن ، حرکات تکاری مفصل زانو ، فعالیت بیش از حد زانو و وارد شدن ضربه به زانو از مهم ترین عواملی هستند که ریسک ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می دهند.

هدف از درمان آرتروز زانو کاهش درد و بازگرداندن توانایی حرکتی مفصل زانو به وضعیت طبیعی است بطوریکه فرد در انجام فعالیت های روزمره خود مشکلی نداشته باشد.

درمان آرتروز زانو

استراحت

استراحت دادن به زانو و کاهش دادن میزان فعالیت برای کاهش میزان فشاری که به زانو ها وارد می شود می تواند به تسکین درد ناشی از آرتروز زانو کمک کرده و در موفقیت سایر روش های درمان آرتروز زانو نیز نقش مهمی دارد.

کاهش وزن

همانطور که گفته شد چاقی و اضافه وزن از عواملی هستند که ریسک ابتلا به آرتروز زانو و بروز زانودرد را افزایش می دهند.

اضافه وزن فشاری که به مفصل زانو وارد می شود را تا چند برابر افزایش داده و به همین دلیل کاهش وزن یک گام مهم در درمان آرتروز زانو است.

بریس و زانوبند

استفاده از بریس های مخصوص زانو و زانوبند طبی تحت نظر متخصص می تواند به تسکین علائم و درمان آرتروز زانو کمک کند.

بریس‌ های کاهش دهنده فشار، فشار وزنی وارد شده به مفاصل آسیب دیده در اثر آرتروز را کاهش داده و بریس‌ های پشتیبان از کل مفصل زانو محفاظت می‌کنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی با استفاده از مدالیته های درمانی مختلف همچون لیزر پرتوان ، منوال تراپی ، تمرین درمانی ، سوزن خشک و گرما و سرما درمانی به درمان آرتروز زانو کمک می کند.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی مخصوص زانو که توسط فیزیوتراپیست به بیمار توصیه می شود نقش مهمی در تقویت عضلات مفصل زانو و افزایش انعطاف‌ پذیری آنها دارد.

تمرینات کششی فیزیوتراپی زانو سبب بازیابی توان حرکتی مفصل زانو و افزایش انعطاف پذیری زانو میشود.

دارو درمانی

با تجویز پزشک می توان از داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند آسپرین ایبوپروفن و ناپروکسن برای تسکین موقتی درد و التهاب استفاده کرد.

در صورتی که درد بیمار با مسکن های رایج تسکین نیتفت ممکن است پزشک داروهای کورتونی تزریقی را تجویز کند که البته به دلیل عوارض جانبی این داروهای تعداد دفعات تزریق باید محدود باشد.

جراحی

در مواردی که شدت تخریب مفصل در بیمار به حدی است که با روش های ذکر شده نمی توان درد بیمار را تسکین داد و وضعیت حرکتی مفصل زانو را بهبود بخشید عمل جراحی ضروری خواهد بود.

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از انواع جراحی های زانو است که امروزه برای درمان آرتروز زانو انجام می گیرد.

 

برای مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی خوب در شرق تهران و درمان آرتروز زانو می توانید به کلینیک فیزیوتراپی سوگند مراجعه بفرمایید.

تلفن های تماس : ۰۲۱۷۷۱۶۳۳۱۷ – ۰۲۱۷۷۱۷۵۳۴۵