شکستگی مچ دست
شکستگی مچ دست و علائم آن
فوریه 9, 2019
فیزیوتراپی ورزشی
فیزیوتراپی ورزشی
مارس 5, 2019

آسیب های ورزشی شایع

آسیب های ورزشی

فیزیوتراپی یکی از موثرترین درمان های انواع آسیب های ورزشی است.

انجام ورزش چه بطور حرفه ای و چه آماتور همواره با خطر آسیب دیدگی همراه است و در واقع آسیب های ورزشی جز جدایی ناپذیر از ورزش هستند.

ورزش های پربرخورد و پرتحرک همانند فوتبال ، بسکتبال و دو میدانی و ورزش های سنگینی همچون وزنه برداری بیش از سایر ورزش ها با خطر ایجاد آسیب های ورزشی همراه هستند.

شایع ترین آسیب های ورزشی

پارگی رباط های زانو

پارگی رباط های طانو بخصوص رباط صلیبی زانو از شایع ترین آسیب های ورزشی هستند که اغلب در فوتبالیست ها رخ می دهد.

پارگی رباط های زانو در موارد خفیف با استراحت و فیزیوتراپی و در موارد شدید که پارگی بطور کامل رخ داده با جراحی و پس از آن فیزیوتراپی درمان می شوند.

فیزیوتراپیست با توجه به شرایط بیمار و میزان آسیب دیدگی وی و ممیزان فعالیتی که پس از دوران نقاهت خواهد داشت برنامه تمرینی ویژه ای را برای وی تنظیم می کند.

پارگی تاندون آشیل

این عارضه شایع که اغلب در ورزشکارانی که در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال قرار دارند رخ می دهد از شایع ترین آسیب های ورزشی است که با درد در ناحیه ی پشت مفصل مچ پا که محل اتصال تاندون آشیل است مشخص می شود.

در سنین بالای ۳۰ سال خونرسانی به مناطق اطراف تاندون آشیل کاهش یافته و در نتیجه آن ریسک آسیب دیدگی تاندون آشیل افزایش می یابد.

انجام فعالیت های شدید ورزشی همراه با پرش و فرود هاد ناگهانی فرد را در معرض خطر پارگی تاندون آشیل قرار می دهد.

پزشک متخصص برای تشخیص دقیق این عارضه از سونوگرافی و ام آر آی برای تشخیص دقیق این آسیب دیدگی و شدت آن استفاده می کند.

اغلب موارد پارگی تاندون آشیل نیازمند جراحی و پس از آن توانبخشی با فیزیوتراپی است.

پارگی مینیسک زانو

آسیب های منیسک زانو از آسیب های رایج زانو هستند که اغلب در افراد ورزشکار و پرتحرک رخ می دهد.

اغلب موارد پارگی مینیسک زانو با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی درمان می شود و تنها در درصد کمی از موارد عمل جراحی انجام می گیرد.

تمرینات مخصوص عضلات چهارسر ران تحت نظر فیزیوتراپیست از جمله تمرینات مفید در بهبودی پس از این آسیب و تقویت عضلات چهارسر ران است.

فیزیوتراپیست از روش ها و مدالیته های مختلفی همچون ماساژ درمانی ، تحریک الکتریکی ، درمان دستی ، سوزن خشک و تمرین درمانی برای کمک به بهود وضعیت بیمار استفاده می کند.

پارگی روتاتور کاف

این عارضه به دلیل پاره شدن کامل یا ناقص در محل اتصال تعدادی از عضلات شانه به سر استخوان بازو رخ می دهد و از آسیب های ورزشی شایع در ورزشکارانی است که استفاده زیادی از دست خود می کنند.

فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر یکی از بیماری های خطرناک ستون فقرات است که با کمردرد شدید و ناتوان کننده مشخص می شود.

ورزشکاران رشته وزنه برداری به دلیل وارد شدن فشار بیش از حد بر ستون فقراتشان در معرض خطر این آسیب دیدگی قرار دارند.

در صورت ابتلا به این عارضه ورزشکار باید فعالیت ورزشی خود را محدود کند و تمرینات ورزش خود را تحت نظر فیزیوتراپیست انجام دهد.

 

کلینیک فیزیوتراپی سوگند مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی همچون لیزر پرتوان خدمات فیزیوتراپی ورزشی را با بالاترین کیفیت ارائه می دهد.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در شرق تهران – متخصص فیزیوتراپی در تهران – بهترین فیزیوتراپی شرق تهران – کلینیک فیزیوتراپی در شرق تهران – لیزر تراپی در شرق تهران